Ženy, navrch
měkké uvnitř tvrdé a muži opačně. Co je na tom tvrzení pravdy? Spousta maskulinních
samců něco takového smete ze stolu jedním mávnutím tlapy, protože přiznání
pravdivosti onoho tvrzení (i kdyby „na každém šprochu pravdy trochu“) by mohlo
zranit jejich ego a dost možná ohrozit jejich pozici alfa samců. Takové
přiznání toho, že muž jest celkem citlivou bytostí, je to samé, jako když si
beta vlk lehne na záda a vystaví své smrtelné slabiny silnějším, jako akt
poddanosti.
Já musím
přiznat, dokonce beze strachu, že skutečně něco pravdy na tvrzení o „měkkosti“
v onom tvrzení bude. Navrchu se musí muž vždy tvářit jako skálopevný
dřevorubec, co zabije bandu medvědů grizzly holýma rukama a udělá si
z nich stany. Veškeré své slabosti nechává pro sebe a jen a jen pro sebe.
Umím se
proměnit v ne zcela racionálně se chovající bytost. Nejspíš nebudu sám, kdo se
v otázkách vztahů a tomu, co máme ve zvyku pojmenovávat láska (a všichni
racionální až na půdu budou stejně lásce přisuzovat něco metafyzického – stejně
jako černé kočce přes cestu), cítí nejistě, čas od času až téměř nepatřičně slabě – i když
neznám pořádně důvod, nebo si ho nechci přiznat. Poslední dobou se snažím
přijít na to, co za tím stojí, bez zbytečného melodramatu a melancholie.
Nejdříve
jsem měl za to, že to je čistá ufňukanost spojená s pevnou fatalistickou vírou,
živenou sobectvím, co se lásky týče. Tento pohled nebyl dobrý a díval se na věc
jen z jednoho úhlu. Neměl v sobě dostatek racionality a byl spíše
povolení pro divoké bujení citů, náklonnosti, odtaživosti (protiklady se
v emocích dějí lusknutím prstů), připoutanosti (ve smyslu sobectví),
vztahovačnosti a dalších „krásných“ věcí, které nám emoce povětšinou přinášejí.
A to prý mají zastávat funkci primárně
motivačního systému člověka, což mi také zcela smysl nedává, když je pod jejich
vlivem člověk schopen konat proti sobě ergo iracionálně - bez potřeby logiky,
nehledě na to, že může takhle velice snadno poškozovat ostatní. V emocích
totiž nesmyslné věci dávají smysl a romantik řekne „oh bože na nebesích, však
právě tak a ne jinak být to má, než že citem ze srdce člověk poslouchá“ a to je
kámen úrazu, myslet si a opravdu fungovat na čistě takové víře, kdy se člověk
nechává zmítat v emocích všeho druhu a nesnaží se ani pořádně bojovat, je
jako jet na kole a sám sobě vrazit klacek mezi paprsky předního kola, když
zrovna svižně uháníme z kopce. Nenechte se mýlit, není to cynické
prohlášení, že láska jest mrtva a ať žije logika a rozum. Láska je krásná, ale
neznamená nesmyslné šílenství. Jakmile člověk přestane částečně krotit a
kontrolovat své pocity (dalo by se říci prověřovat jejich nezhoubnost pro sebe
a ostatní), začíná se láska proměňovat v něco prázdného, na co je hleděno
jen z vrchu, taková hezky namalovaná bublina, uvnitř prázdná (ale přitom
se stále slepě věří, že je plná), udržovaná jen povrchovým napětím bujících
emocí.
Styčný bod
vzniku něčeho takového bude starý dobrý egoismus. Ego a jeho nutkáním lpět na
věcech neskutečnou silou sobectví a přivlastňovat si i to, co není naše – to je
nejspíš činitel, co vyprazdňuje onu bublinu. Právě ze sobectví, syndromu „já já
já jenom já“, vznikají ty nejsilnější emoce, které známe - bohužel skoro vždy
negativního rázu (žárlivost, závist, nenávist, pocit ublíženosti když není po
našem, nebo se nám ničí domečky ze snů, sebelítost). V té chvilce se přestaneme
ovládat, nepřemýšlíme pořádně o správnosti toho, co a jak děláme, o důsledcích
našich činů (vidíme jen to, co ovlivňuje nás a vztahujeme to na ostatní pod
falešnou vlajkou empatie), a hlavně jestli tím neublížíme druhé osobě.
Ovlivňuje to i život mimo vztah, v pohledu jiných můžeme být jiní, divní,
změnění. Negativní emoce vycházející ze sobectví se ve spojení s láskou a
pochybováním mění na slepou, drtivě otupující sílu, kterou člověk uměle vtlačuje
do své racionální části uvažování právě tím, že se nekontroluje a nemá ani
potuchu o nutnosti sebekontroly a snahou skutečně budovat obsah. Tato sílá ničí
důvěru v sebe sama a tím i v druhé – podle sebe často soudíme ostatní
a pokud něco není v pořádku s námi, musí být výsledný soud dosti
pokřivený. Je třeba, aby člověk měl určenou hranici (držel se jí a prověřoval
jí, pochybování je do jisté míry velmi prospěšné) a byl schopen přijmout pravdu
o sobě, od sebe – musíme se snažit sejmout ono příliš růžové, nebo příliš černé
zabarvení naší soudnosti a pohledu na sebe sama. Člověk na to rozpoznávání
pravdy není sám (sám je pouze na boj s vlastní bolestí vzniklou výše
popsaným), pomoci můžou blízké osoby, které se nám budou snažit nastavit
zrcadlo a říct nám, co podle jejich soudu není v pořádku. Je potřeba mít
tedy otevřenou mysl a bránit se za každou cenu tvoření falešných zlých pocitů
vůči druhému, které nám mají obhájit to, co děláme. Musíme si uvědomit, že
člověk není vždy zodpovědný jen za své city, není totiž sám, kdo cítí. Lehké to
není, chce to (ostatně jako vše co je spojené s bojem) sílu a trpělivost.
“Range after range of mountains.
Year after year after year.
I am still in love.”
Gary Snyder
Žádné komentáře:
Okomentovat